Verbind, verbind, verbind!
In een artikel over Verandermanagement* viel mijn oog op een van de tien klassieke tips voor succes: ‘Verbind, verbind, verbind’. Deze klassieker haakt in op de denkfout waarmee leiders regelmatig de mist ingaan: als ik maar een sterke boodschap uitzend over veranderingen, dan snappen de betrokken mensen het wel. Zeker, die sterke boodschap is belangrijk. Maar het werkelijke succes ligt op een ander vlak: in het verstrekken van continue communicatie rond die boodschap, via verschillende kanalen. Blijven verbinden dus! Pas dan wordt een succesvolle verandering bereikt.
Een sterke boodschap en een krachtige pitch
Voor strategische aanbevelingenmarketing geldt een vergelijkbaar verhaal. Ook daar is het belangrijk dat iedere ondernemer een sterke boodschap heeft. Waarin onderscheid jij je, wie zijn jouw gedroomde klanten en waarom moeten zij juist bij jou zijn? Zonder deze informatie in een glasheldere pitch te communiceren, krijg je zelden aanbevelingen en omzet via anderen.
Vertrouwen door continue communicatie
Maar een eenmalige pitch, hoe krachtig ook, is absoluut geen garantie voor het vinden van nieuwe business. Alles draait om vertrouwen. Vertrouwen dat (wederzijds) moet groeien binnen je eigen netwerk van relaties en, nog belangrijker, binnen de netwerken van deze relaties! Door het opbouwen van duurzame connecties raak je vertrouwd met elkaars diensten en producten. En niet geheel onverwacht is continue communicatie ook hier de sleutel. Blijf op elkaars netvlies, houd elkaar geïnformeerd en informeer via je relaties ook elkaars netwerk. Leer je toegevoegde waarde doorlopend onder de aandacht te brengen.
Verbinden is een werkwoord
Zoek dus de connectie met elkaar en met elkaars netwerken. Verbind op actieve wijze mensen die je vertrouwt en kies hiervoor uiteenlopende kanalen: gesprekken, ontmoetingen, social media en telefonische contacten. Uiteindelijk zal je merken dat je ‘geefgedrag’ beloond wordt, want grote kans dat deze relaties jou weer in contact brengen met anderen.
Meten is weten
Hoe je kunt meten of dit werkelijk werkt? Noteer voor jezelf eens een maand lang hoe vaak je mensen met elkaar verbindt en hoe regelmatig zij jou met anderen verbinden. Dat is je nulmeting. Focus vervolgens op een actievere rol op dit punt en meet over zes maanden nogmaals. Maak van ‘verbind, verbind, verbind’ een mantra. Succes gegarandeerd!
*DeAnne Aguirre & Micah Alpern. Bron: strategy-business.com